11 redenen waarom ruimtevaart een belangrijk thema is voor onderwijs

Ruimtevaart in de eindtermen: waarom?

sahara_milkyway_from_ISS

  1. De vorige generatie moest de hele wereld leren kennen als terrein waar men kan wonen, zaken doen, zich inzetten voor anderen, relaties opbouwen, enz. De nieuwe jonge generatie zal een uitgebreider terrein hebben, want de mens zal steeds meer werken en leven in de ruimte buiten de aarde.
  2. België is een klein Europees land, maar in de Europese ruimtevaartsector behoort het tot de grotere spelers. Dit biedt vele voordelen op vlak van innovatie, economie en werkgelegenheid, internationale samenwerking, etc. De jonge generatie moet dit werk kunnen verderzetten en de voordeelpositie voor België kunnen behouden.
  3. Ruimtevaart en gerelateerde activiteiten zullen steeds meer behoren tot het dagdagelijks leven, dus jongeren dienen hierop voorbereid te worden met een minimum aan basiskennis.
  4. Schoolprojecten en STEM lessen kunnen erg motiverend en inspirerend gemaakt worden wanneer men de fascinatie en opwinding gebruikt die bij veel mensen bestaat rond bepaalde ruimtevaartmissies. Kennismaking met spectaculaire realisaties geeft aanleiding tot meer goesting in STEM.
  5. Om ruimtevaart in de klas te brengen op een boeiende en aanschouwelijke manier, kan het onderwijs rekenen op de actieve inzet van de sector zelf. ESA heeft in meerdere landen – waaronder België – voltijdse werkkrachten die de leraren ondersteunen in ruimtevaart-educatie. In deze ondersteuning van het onderwijs wordt elk jaar meer geïnvesteerd.
  6. Ruimtevaart is het thema bij uitstek voor multidisciplinair onderwijs. Samenwerking en uitwisseling tussen verschillende actoren uit wetenschappen en techniek is vereist voor elke missie. Schoolprojecten rond ruimtevaart kunnen bijvoorbeeld leerlingen ASO stimuleren om zich te verdiepen in techniek, en kunnen leerlingen TSO stimuleren om zich te verdiepen in wetenschappelijke inzichten. Daarnaast zijn er de voordelen van het internationaal karakter (talen, culturele diversiteit). Bestaande projecten uit de ruimtevaart-educatie dagen de leerlingen uit om zelf een missie tot een goed einde te brengen. Dit staat garant voor het ontwikkelen van meerdere competenties, een verhoogde motivatie vanwege het uitdagende einddoel, en intense vorm van zelfstandig leren.
  7. De maanlandingen van Apollo hebben de wereld voor altijd veranderd. Opvallend veel innovaties in de wereld bestaan ten behoeve van of als gevolg van de ruimtevaart. Dit staat opnieuw te gebeuren wanneer mensen de komende 20-30 jaar een basis op de maan zullen bouwen en naar Mars zullen reizen. Dit zijn belangrijke mijlpalen voor de mensheid. De jongeren die vandaag op school zitten gaan dit meemaken. Wanneer dit gebeurt, mag de school niet wereldvreemd overkomen door over dit onderwerp niet te onderwijzen.
  8. De grootste ruimtevaartprojecten (ISS, maanbasis, Marsreizen, Space telescopes, planeten en asteroiden missies) vereisen een niveau van samenwerking over heel de wereld die uniek is. Ondanks de grote conflicten en spanningen tussen landen en werelddelen, slaagt men er hierbij steeds in om wereldwijde vredevolle samenwerking te organiseren, en dit ten behoeve van de hele mensheid. Dit kan een zeer grote rol spelen (en geeft in elk geval veel hoop) in de uitdagingen van de wereld van morgen en in het bevorderen van wereldwijde stabiliteit. Alleen al om die redenen moeten jongeren deze projecten leren kennen en appreciëren.
  9. Vanuit de ruimte beseft de mens veel beter hoe kwetsbaar en dierbaar onze aarde is. Kennismaken met ruimtevaart stimuleert de zorg voor onze planeet, iets wat heel hard nodig is voor de nieuwe generatie jongeren.
  10. Ruimtevaart stimuleert mensen om te dromen. Dromen staan aan de wieg van belangrijke vernieuwingen.
  11. Ruimtevaart als thema stimuleert nieuwe vormen van onderwijs, met name projectonderwijs, onderzoekend leren, of het gebruik van modern lesmateriaal (bv. MOOC’s).