Ruimtevaart & Techniek (3de graad Sec)

RUIMTEVAART&TECHNIEK_sec3deGR_infographicDe leerlingen derde graad worden zelf aan het werk gezet. Ze schrijven een onderzoeksverslag, beschrijven een technotoop, onderzoeken een technisch systeem. Onderstaande vragen geven een beeld van de thema’s die aan bod komen:

Hoe vormt ruimtevaart een oog op “technotoop Aarde”?
Is ruimtevaart een motor voor de high-tech industrie?
Is ruimtevaart een geo-politiek instrument?
Hoe werkt “Ruimte, het nieuwe technotoop voor de mens”?
Voor welke ontwikkelingen zorgt ruimtevaarttechniek in de wetenschap?
Hoe ziet een dag in het Ruimtestation eruit?
Hoe zal het leven in de ruimte eruit zien in de toekomst?
Hoe zullen we leven op Mars?
Hoe gaan we grondstoffen ontginnen op de maan?
Hoe gebeurt een correcte bronvermelding?
Hoe illustreer je een volledig technotoop in een poster?
Welke omvormingen vinden plaats in deze technotopen?
Hoe werken de deelsystemen van deze technotopen?
Waar moet ik op letten als ik een technotoop in een presentatie uitleg?

Doelgroep: leerlingen (tweede en) derde graad secundair
Onderwerpen: didactische materialen, vrij te gebruiken door leraren in klaspraktijk, met uitgesproken aandacht voor techniek, ruimtevaart en samenleving.
Lesmateriaal: opdrachten en infokaarten (34 blzn) en handleiding voor leraren (19 blzn)

handleiding voor leraren: klik hier

opdrachten en infokaarten: klik hier

Leave a Reply